Sabtu, 27 April 2013

SPR DEMAM LAGI 1.0: ANTARA UNDI AWAL, UNDI POS & STYROFOAM



Teringat zaman kanak-kanak dulu, kalau kita main permainan secara regu atau berpasukan macam ping-pong, badminton, bola tampar atau sepak takraw tentu strategi kita cari pemain lawan yang paling lemah, pastu kita 'attack' kat dia je. Kita biasa panggil pemain lawan yang camni 'lubuk' atau 'sayur'. Dalam pilihan raya ni, aku tengok strategi warga alam siber ada yang cuba nak jadikan SPR sebagai 'lubuk' atau 'sayur' akibat salah anggapan bahawa SPR adalah parti (atau kalau bukan... 'affiliate' atau kelab bersekutu) dalam pasukan lawan mereka.

Ada saja yang tidak kena dengan SPR. SPR keluarkan undi pos dikatakan undi awal. SPR bawa peti undi, dikatakan SPR selewengkan peti undi. Aku bukannya suka sangat dengan perangai SPR yang pada aku kurang tegas, tapi lama-lama timbul rasa kesian kat SPR sebab apapun yang diorang buat serba tak kena. Kalau impaknya kat diorang je takpe. Tapi rakyat yang jadi mangsa. Itu yang buat aku tak puas hati.

Rakyat boleh jadi keliru. Rakyat mula salahkan SPR. Rakyat mula hilang kepercayaan kepada Institusi pilihan raya. Kemudian, rakyat mula hilang kepercayaan kepada sistem pilihan raya. Seterusnya rakyat mula mempersoalkan apa 'relevan' nya sistem ini. Akhirnya rakyat akan mengambil keputusan:
  1. Tidak mahu mengambil bahagian dalam aktiviti berkaitan pilihan raya; atau
  2. Meluahkan rasa ketidakpuasan hati secara terbuka dengan mengadakan demonstrasi.
  3. Satu lagi yang mintak dijauhkan adalah 'rusuhan'. Inilah impak sekiranya rakyat sudah tidak lagi mempercayai sistem. Kalau ada rusuhan, maka darurat akan diumumkan. Aktiviti politik  digantung, jadilah macam Myanmar. Barulah padan muka... Semua orang jadi susah. Yang diharapkan oleh 'Dr. Spinner' adalah agar rakyat membenci SPR, hasil rasa simpati kerana kononnya tiada keadilan dalam pertandingan, sokongan dan undi rakyat akan diraih. Permainan yang sangat bahaya. 

Kalau nak komen pasal kes undi pos dan undi awal, aku rasa memang orang kita ni malas membaca. Kalau baca portal PRU yang SPR buat tu, aku rasa budak darjah 3 pun paham. Beza undi pos dengan undi awal...

"Apakah Beza Antara Pengundi Pos dengan Pengundi Awal?

Pengundi Pos adalah golongan berkelayakan yang dinyatakan dalam Peraturan 3, Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003 yang perlu memohon untuk mengundi secara pos menggunakan Borang 1A.
Pengundi Awal adalah mereka yang dinyatakan oleh Peraturan 27A dalam Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003. Mereka hadir mengundi di Pusat-Pusat Pengundian Awal beberapa hari lebih awal daripada tarikh Hari Pengundian sebenar."


Dah baca? Dah faham??...bagusss. Kan mudah... Sebab tu apa yang sesetengah orang kata, SPR mengelirukan tu tak tepat. Ada gak yang cuba berhujah kononnya sebab dah tercatat dalam surat khabor. Mungkin orang surat khabor tu silap catat ke, atau dia tak habis catat ke, manalah tau. Tapi kalau tengok penjelasan dalam portal PRU 13 milik SPR memang jelas. Yang herannya, ada sebahagian yang dulu katanya sibuk nak boikot surat khabor, radio dan tv. Tapi awat la ni buat rujukan kat surat khabor pulak?

Satu lagi kes kononnya SPR bawa peti undi dalam pajero siap ada styrofoam menuju ke kawasan perindustrian Sg Chua. Nak minta penjelasan SPR. Bagi akulah, kalau SPR bawa peti undi, kira oklah sebab memang tugas dia bawa dan simpan peti undi. Kalau dengan styrofoam tu, setahu aku peti undi semuanya dibuat dengan plastik lutsinar. Kecuali aku pernah tengok kat Sarawak masa PRU DUN Sarawak, beg peti undi yang ada styrofoam. Kata petugas SPR untuk digunakan bagi membawa peti undi ke kawasan pedalaman menggunakan jalan air. Memang masuk akal, sebab benda tu boleh terapung atas air. Kalau tak, mahu tenggelam peti undi kalau terjatuh ke dalam sungai. Akhirnya 'menuju ke kawasan perindustrian Sg. Chua Kajang'. Aku pernah pergi kawasan tu. Itu memang kawasan industri. Secara logik, mungkin peti undi ke atau beg peti undi tu dibuat di sini. Namapun kawasan industri. Apa yang nak diherankan??11

Aku dapat rasakan betapa stressnya orang-orang yang kerja kat SPR untuk terus menjawab soalan-soalan macam ni. Sabarlah. Kalau kamu di pihak yang benar, kebenaran akan muncul berkat kesabaran kamu. Tapi nak make sure semua rakyat Malaysia faham akan proses dan situasi, memang akan buat SPR demam!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan