Ahad, 28 April 2013

SPR DEMAM LAGI 2.0: LAWAN SUKARELAWAN

Andainya mereka benar-benar faham, pasti mereka tidak akan turun ke jalan raya

KONGSI MAKLUMAT

Mungkin sebab minat, mungkin sebab nak berlawan hujah dengan pegawai SPR bagi mempertahankan geng-geng dalam parti atau mungkin akibat marah sebab terdapat arahan-arahan SPR yang mana pelaksanaannya 'on the ground' seolah-oleh tidak praktikal... Mungkin itu, antara sebab yang menyebabkan aku selalu buat rujukan kepada undang-undang dan buku-buku yang menerangkan proses pilihan raya. Mungkin juga, disebabkan itu, aku selalu je ajak pegawai-pegawai SPR bertekak sehinggalah ada antara mereka yang dah jadi 'kawan'. 

ENGAGEMENT

Aku percaya 'engagement' dapat membantu dalam usaha menyuburkan proses demokrasi. Aku kurang setuju dengan tindakan pertubuhan-pertubuhan sukarelawan yang suka menggunakan 'offensive approach' atau 'oppressive approach'. Ada juga yang semacam menggunakan ugutan bahawa 'ini adalah kehendak rakyat'. Walau rakyat yang dimaksudkan bukanlah seramai 'The Silent Majority'. Aku rasa eloklah mereka gunakan pendekatan yang lebih mesra. Cubalah bekerjasama dengan SPR, 'negotiate' terma-terma dengan mereka, takkanlah mereka tolak bulat-bulat. Kecualilah sudah diberi tapi terang-terang bersifat partisan. Itu tidak adil. 

HASIL 'ENGAGEMENT'

Ikut pengalaman aku, 'engagement' is the best policy. Mula-mula dulu akupun letih dengan perangai SPR ni. Susah sangat nak jumpa dan diajak berbincang. Sekali aku dapat, aku belasah tahan pegawai tu sampai maghrib. Aku soal dia bertubi-tubi macam polis soal penjenayah. Mula-mula dia jawab dengan semangat tapi bila 2nd. half (lepas solat Asar), dia dah mula lembik...yelah diapun dah nampak berumur. Selain hari itu, aku dan rakan-rakan beberapa kali juga berkomunikasi dengan pegawai-pegawai SPR, sama ada berjumpa terus ataupun berbincang melalui emel. Dalam siri perjumpaan tu barulah aku tau yang SPR ni kecil saja kekuatannya. Bagi aku, kalau mereka sudah sedia tahu kekurangan diorang, diorang perlulah rangka satu strategi untuk 'memasarkan' aktiviti-aktiviti penerangan kepada umum. Sebab tu, aku ada cadangkan agar SPR turut mempelawa pertubuhan sukarelawan untuk bantu SPR memberi penerangan kepada rakyat. Mula-mula boleh buat kursus 'training for trainers'. Anggota sukarelawan yang berjaya mengikuti kursus tersebut boleh membantu dalam mengaturkan sesi-sesi penerangan kepada masyarakat dan mereka menjadi penceramah dan fasilitatornya. Semuanya mengikut panduan daripada SPR. Win-win situation.

ANCAMAN LUAR

Cabaran SPR adalah untuk melaksanakan secepat mungkin. Ada juga pertubuhan sukarela yang sudah mula nak ambil fungsi SPR. Kalau setakat ambil tugas itu dan menerangkannya dengan baik tidak mengapa, ada pulak yang cuba mengelirukan pengundi dengan ajaran-ajaran baru yang tidak diberikan kelulusan oleh SPR. Yang ni yang tak best. Pilihan raya bukan tempat nak buat experimen. Lagi satu, kita mungkin ingat yang idea dan cara kita adalah yang terbaik, tapi kita kena hormat juga dengan idea dan cara orang lain. Barulah orang lain akan hormat kita. Kita juga perlu ada 'watikah' atau 'tauliah' untuk melaksanakan sesuatu. Kalau kita adalah pakar dalam menerbangkan kapal terbang, namun dalam situasi kita adalah penumpang dalam kapal terbang, kita masih perlu menghormati juruterbang yang telah diberikan 'watikah' dan 'tauliah' untuk memimpin penerbangan tersebut. 

TUGAS SPR

Apapun, SPR perlu segera menggalas tanggungjawab untuk memberi penerangan kepada rakyat. Kalau tidak...rakyat akan terus tak faham, rakyat akan jadi mangsa 'ribut kekeliruan' yang sengaja dibuat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, rakyat akan terus salahkan SPR... Last sekali apa jadi? SPR demam lagi.....

3 ulasan:

  1. SPR akan demam lagi dan terus demam sebab kerja menipu rakyat

    BalasPadam
  2. tuan tanpa nama tahu ke kerja SPR tu macam mana?

    BalasPadam
  3. aku pun nak tahu SPR tu kerja macam mana....tapi takkan asyik menipu jer kot...tak logik arrr

    BalasPadam